Ingezonden Mededeling

5 dingen die je niet wist over een kenteken

5 dingen die je niet wist over een kenteken

Kentekens worden gekoppeld aan voertuigen om ze te kunnen registreren. Op basis van het kenteken kan worden vastgesteld wie de wettelijke eigenaar van het voertuig is. Dat is belangrijk in verband met de aansprakelijkheid in geval van overtredingen of schade. Ook kun je op basis van een kenteken de historie van het voertuig in kwestie achterhalen. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan hoe de registratie van kentekens is opgebouwd en sinds wanneer die bijgehouden wordt? In dit artikel lees je vijf dingen die je waarschijnlijk nog niet wist over kentekens.

  1. Nederland was, na Frankrijk en Duitsland, het derde land ter wereld waar alle auto’s van een kenteken werden voorzien. Dat gebeurde in het jaar 1898 al, dus het vergde nog aanmerkelijk minder administratie dan vandaag de dag. Op 20 februari 1898 werd het eerste rijksnummerbewijs uitgegeven. Alle mechanisch voortbewogen voertuigen van meer dan 150 kilogram, die gebruik maakten van de rijkswegen, moest een vergunningsnummer zichtbaar zijn. In die tijd viel er zowaar nog iets te kiezen ook, want het mocht een witte kentekenplaat met zwarte tekens zijn, of een zwarte kentekenplaat met witte tekens.
  2. Vanaf 1906 werden kentekens per provincie apart genummerd. Elke provincie had een eigen nummer, daarna kwam een koppelteken en vervolgens een getal van maximaal vijf cijfers. Voor de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland was dit echter niet voldoende. Hier waren meer dan 100.000 inschrijvingen, dus werd met twee letters gewerkt. Ook de kleur van de kentekenplaten veranderde, die werd overal donkerblauw, met witte tekens.
  3. Het systeem, zoals we dat nu kennen, bestaat sinds 1951 en wordt ook wel sidecode genoemd. De koppeling met de provincie heeft men losgelaten, alle codes zijn sindsdien weer op landelijk niveau verdeeld. Aanvankelijk nog steeds in donkerblauw, maar sinds 1978 hebben de Nederlandse kentekens een reflecterend gele kleur, met daarop zwarte tekens.
  4. Een kentekencheck auto vertelt je precies wanneer het kenteken is afgegeven. Maar wist je dat je kentekenplaten nog meer codes bevat? Het zijn de zogenoemde GAIK-nummers, waarbij GAIK staat voor Gecontroleerd Afgifte en Inname Kentekenplaten. Ze worden ook wel lamineercodes genoemd en zijn bedoeld om fraude met valse kentekenplaten tegen te gaan.
  5. De auto’s die rondrijden in de Nederlandse overzeese gebieden, hebben een andere kentekenplaat. Die is niet geel, maar varieert qua kleur en heeft het formaat van een kentekenplaat in de Verenigde Staten.

Wil jij geen belangrijk juridisch nieuws meer missen?

Abonneer je op de Mr. Online nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld je direct aan en ontvang elke vrijdag de Mr. Online nieuwsbrief.

Meld je direct aan >