Blogs

3 vuistregels om conflicten te voorkomen

Net als op de universiteit, kom je straks, als je aan de slag gaat bij een kantoor, allerlei verschillende mensen tegen. Dus ook mensen met wie je het minder goed kunt vinden. En dat terwijl je wel ‘tot elkaar veroordeeld bent’. In dit artikel drie vuistregels, voor nu én later, voor een effectieve communicatie.

Als je het niet zo met de ander kunt vinden kun je die negeren, maar dit is, los van de veelal praktische bezwaren, vaak geen duurzame oplossing. Bovendien is negeren ook een vorm van communicatie. Er gebeurt veel in onze onderlinge communicatie. Vaak hebben we al in luttele seconden een oordeel. Gebaseerd op een gevoel. Dat gevoel rationaliseren we met argumenten om ons gevoel kracht bij te zetten. Ons gevoel is leidend maar soms ook letterlijk lijdend. Het komt namelijk tot stand door een veelheid aan externe maar ook interne prikkels. Omdat we die prikkels met onze eigen unieke bedrading verwerken, filteren we heel wat af.

Van huis uit hebben we daarnaast bepaalde overtuigingen die we ook graag meenemen in onze besluitvorming. Dit proces gebeurt veelal onbewust. Daarom liggen er in communicatie zoveel misverstanden op de loer. Want dit onbewuste proces vindt niet alleen bij jou maar ook bij de ander plaats. Dit vraagt om een objectieve blik op jouw aandeel in communicatie. Je kunt immers alleen jezelf ‘ont-wikkelen’. Wat heb je daarvoor te doen? Hieronder noem ik drie vuistregels.

vuistregel 1. STOP

Laat de ander op verhaal komen. Wees stil. We zijn van nature geneigd om door te gaan en ons te focussen op dat wat er niet goed gaat. Erger je je aan iemand, bedenk dan eens wat dat over jou zegt. Misschien kun je wel iets leren van de ander.

vuistregel 2. CHECK

Jij bent opgeleid tot juridisch inhoudelijk expert. Communicatie is een geheel andere tak van sport. Daar waar je hebt geleerd om feitelijke vragen te stellen en te analyseren, lijkt dat wat je ziet en voelt gebeuren in de interactie met jouw gesprekspartner minder relevant. We zijn eerder geneigd om daaraan voorbij te gaan. En toch is dat de sleutel. Als je voelt dat er bij jezelf iets gebeurt, druk dit niet weg maar benoem het. Realiseer je ook dat de ander iets in jou aanraakt. Wat dat is? Dat is aan jou om te onderzoeken.

vuistregel 3. BEWEEG

De STOP en CHECK vaardigheden vormen de basis voor een fijne werknemersreis. Het stelt je in staat om met een helikopterview te kijken en verder te reizen met inachtneming van wederzijdse wensen en verwachtingen.

Wil jij geen belangrijk juridisch nieuws meer missen?

Abonneer je op de Mr. Studenten nieuwsbrief: elke vrijdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld je direct aan en ontvang elke vrijdag de Mr. Studenten nieuwsbrief.

Meld je direct aan >

Over de auteur

Saskia Bultman-Beele

Saskia Bultman-Beele

Saskia Bultman-Beele is voormalig advocaat en oprichter van Legally Personal, een coaching- en trainingsbureau op het gebied van talent ont-wikkeling van legal professionals. Ze schrijft een maandelijkse blog over talent ont-wikkeling in de juridische wereld.
Vragen en opmerkingen: info@legallypersonal.nl.